2020. dec 03.

Mark Haddon - A kutya különös esete az éjszakában

írta: Villám Orsi
Mark Haddon - A kutya különös esete az éjszakában

Jobban értem az autizmust

haddon.pngEgy könyvklub havi könyveként fogtam a kezembe ezt a nem mindennapi olvasmányt. Általában engem a történetek szoktak lekötni, az események láncolata, az ebben rejlő izgalom, hogy kiderüljön, mi történik a főhössel, milyen kalandokba keveredik, érzelmi viharokat él meg, stb. De ez a könyv most más volt, nagyon más. Nekem legtöbbet az adott benne, hogy jobban megértettem, mit is élhet meg egy autista kisfiú (az autizmusról ide kattintva a 2020.11.30-i posztban olvashatsz), hogyan látja a világot, hogyan látja és értelmezi ő az érzelmeket.

Megkérdeztem az egyik kedves ismerősömet, akinek több személyes tapasztalata van, hogy mennyire hitelesen ábrázolja Mark Haddon az autizmust, s azt mondta, hogy meglehetősen jól megfogta a lényegét.

Nekem ebben az olvasmányban a legjobban az tetszett, hogy mind a szülők, mind az autista fiatal oldalát látjuk:

  • kinek mi okoz nehézséget:
    • például Christophernek az érzelmek értelmezése
    • az édesapjának időnként az indulatok kezelése
    • az édesanyának a rendszer "betartása"
  • kinek mi jelent prioritást
  • hogyan tudják egymást figyelembe venni
  • ki kihez alkalmazkodik és hogyan
  • kit hibáztatnak egy-egy helyzetben
  • ki hogyan és hol lépi át a saját határait

anna-kolosyuk-4r6pg0iq5iu-unsplash.jpgKözben én is figyeltem a saját érzéseimet, hogy vajon hogyan reagálnék egy-egy helyzetben: akár a szülő, akár a rendőr, akár egy oktató szemszögéből. És voltak pillanatok, amikor minden tisztelete, egy-egy szomszédé volt, hogy mindig ugyanolyan türelemmel és megértéssel fordult Christopherhez.

A kedvenc szereplőm Siobhan ebben a könyvben: a főszereplő egyik tanára, aki támogatja Christophert ennek a könyvnek a megírásában. Ahogyan ő tanítja, ahogy magyaráz a fiatalnak, ahogyan támogatja, megérti; bennem nagyon mély tiszteletet ébreszt. Ha van az életünkben legalább egy ilyen személy, aki megérti a gondolatainkat, tetteinket, viselkedésünket és mindezt feltétel nélkül el is fogadja, az hihetetlen nagy érték.

Elsősorban azoknak ajánlom a könyvet, akik az érzelmi és értelmezési oldalról szívesen megragadnák ezt a helyzetet. Illetve azoknak, akik az autizmust szeretnék jobban megérteni. Tudom, hogy a témában több jó olvasmány is van még, így biztosan veszek még a kezembe ezekből is a jövőben.

 

Szólj hozzá

autizmus könyvajánló