2021. dec 23.

Mi a frásznak pucolok ablakot karácsonykor?

írta: Villám Orsi
Mi a frásznak pucolok ablakot karácsonykor?

Karácsonyi kényszerek

takaritas.pngGyerekkoromban volt egy szokás nálunk karácsonykor: fényesre vikszolta édesanyám az összes ablakot. Akkor még nem voltam egy tevékeny segítség, de legalább igyekeztem nem útban lenni. No meg jött a karácsonyi nagytakarítás. Aztán kidöltünk a nagy napra, de társasozni mindig maradt energiánk. (Anyunak honnan? - kérdem mai fejjel.) Szinte természetes lendülettel vittem tovább ezt a szokást és amikor már külön éltem, becsülettel vakartam az ablakokat a dermesztő hidegben. Jobb esetben legalább a nap sütött. Habár összesen 5 ablakom volt eleinte, azért mire megpucoltam őket, teljes rutintalanságomban, majd kitakarítottam a lakást, összedobtam a minimum 3 fogásos vacsorát, mindenhova elkészültem a sütikkel, amiket magammal akartam vinni, nem volt őszinte a mosolyom a vacsoránál.

pihenes.pngEgyik évben aztán megfogadtam, hogy ezt így többet nem csinálom. Jöttek a saját kérdéseim, imádom magam analizálni. Miért is csinálom? Kinek is jó ez? Mit nyerek vele? Miből maradok ki? Volt egy év, mikor nem főztem akkora vacsit és könyvet olvastam. A süti végül kuglóf lett, amit nagyon egyszerű megcsinálnom. Ráadásul akkora sikere lett, hogy minden évben én "kötelező jelleggel" ezt viszem, számít rá a család. Éljen a mindent elborító csoki! Visszatérve erre a karácsonyra: olvastam és pihentem. A mai napig emlékszem, ahogy elnyúlok a kanapén és Nina George - Levendulaszoba c. könyve van a kezemben.

Vannak évek, mikor megingok és bennem van még a késztetés, hogy ablakot mossak, de egész ügyesen állom a sarat. Idén nem mostam. Takarítani azért fogok, de főzés előtt miért is nyalnám ki teljesen a konyhát? Akar a fene a hideg ablakban állni és megfagyni. Persze, szebb lenne a kölyök ujjlenyomatai nélkül, meg a szomszédnál minden jobban csillog. Viszont így pihentebb vagyok, jut idő olvasni, játszani, filmezni, sportolni a "karácsonyi alakra". Ez nekem többet ér. Most biztosan.

Valahol azt olvastam, hogy a karácsonyi nagytakarítás csak arra jó, hogy kiidegeljük magunkat teljesen. No, azért másra is: csillog-villog minden, de alapjában véve igazat adtam magamban ennek az írásnak.

painting.pngNagyon sokszor, ahogy magamról is írok, ez a karácsony előtti nagytakarítás frusztráció, megfelelési kényszer vagy valamilyen szokás (családi örökség) következménye. Amikor egy feladatokkal jócskán ellátott időszakban még egy adag tennivalót a nyakunkba akasztunk, csak azért, mert kell, mert így szokás, nálunk ezt megcsinálták.

Na de miért nem lehet ezt máskor csinálni? Mert elismerem, kell a nagytakarítás. De ha mondjuk... Tegyük fel... Mi lenne, ha?... Csak játszunk el azzal a kacér gondolattal, hogy nem ilyenkor szívatjuk magunkat halálra, hanem amikor amúgy nem robbantunk konyhát? Nemes gondolat, én megszavazom és élek vele. Dobok is el mindent, inkább festek valamit a 3évessel.

Hasonló tartalmakért kövess itt a www.lelkedrajta.blog.hu oldalon és a FB-n. Ha pedig segíthetlek saját utad megtalálásában, keress meg bizalommal.

 

Szólj hozzá

pszichológia karácsonyi kényszer