2020. dec 11.

Al Ghaoui Hesna - Félj bátran

írta: Villám Orsi
Al Ghaoui Hesna - Félj bátran

hesna.pngEz a könyv visszarepített engem a pszichológiai tanulmányaimhoz, ahonnan pedig nagyon jó érzéseket, emlékeket őrzök. Anyniféle elmélet, kísérlet és gondolat jelent meg a könyvben, hogy sokáig tartott olvasnom (mindenképpen jó értelemben), mert többször találtam egy olyan gondolatot, amin agyaltam, aminek utánaolvastam az egyetemi évekből, ami kapcsán visszaemlékeztem egy saját kísérletre, egy filmre.

Először azt hittem, hogy "csupán" a félelmekről fogok olvasni, s valamilyen módszerről, ami segít a félelmek leküzdésében. Ezt mind meg is kaptam, de aztán ennél nagyobb kincseket is rejtett számomra a könyv.

Tetszett az az írói szemlélet, hogy Hesna végig elemzi magát. Számomra mindig különösen érdekes és értékes, amikor egy velem szemben ülő, jelen esetben a könyvet író személy ilyen magas önismerettel rendelkezik, nyitottsággal, s őszintén ír magáról. Talán a nagyfokú önreflexió lenne inkább a jó szó minderre.

Számomra nehezen indult a könyv, elborzasztónak éreztem azokat a háborús eseményeket, amelyek megjelentek benne, hirtelen elárasztott az egész. Tulajdonképpen hatásos, hiszen átéreztem a helyzeteket, bele tudtam képzelni magam, s jobban értettem, mit akar mondani Hesna a félelemről. Persze jobb lett volna, ha itt nem pihentetem a könyvet hosszabb ideig, mint ahogy egyébként tettem, mert így később jött a feloldás.

idezet-11_22.pngAz írás második fele viszont beszippantott. Hihetetlen, hogy egyes kísérleteket a mai nap is hasonló eredménnyel el lehet végezni, mint mondjuk a II. világháborút követően. Nem tanultunk volna semmit? Vagy ezek ennyire ösztönös dolgok, s ilyen nehéz levetkőzni a szokásokat? Azt hiszem, mindegyikre igennel felelek. Amy Cuddy, Solomon Asch, Zimbardo, Carol S. Dweck - ők mind megjelennek a könyv második felében. Munkásságuk a mai napig meghatározó a pszichológiában. Már csak a kísérleteik, gondolataik leírása miatt is érdekes a könyv, izgalmas összefoglaló. Számomra különösen izgalmas volt, hogy Hesna leírta, mindezekkel a neves szakemberekkel interjúzott, adott esetben vitázott, vagy éppen egy kísérletet ismételtek meg.

Aki nyitott a pszichológiai témájú könyvekre és egy írónő önelemzésére, önreflexióira, annak nagyon jó szívvel ajánlom ezt a könyvet.

Szólj hozzá

félelem könyvajánló önreflexió pszichológiai kísérletek