2021. ápr 15.

Állatfarm - Orwell

írta: Villám Orsi
Állatfarm - Orwell

allatfarm.pngEz volt az első könyv, amit Orwelltől a kezembe vettem és már nagyon vártam, nagyon tetszett az ajánlás, amit kaptam. Amikor kevés időm van olvasni, meglehetősen vonzó, hogy százpár oldalon áll előttem egy kész, kerek történet. És még az én csiga tempómmal is gyorsan haladtam, mert igazán érdekes olvasmány.

Egyfajta kritika számomra ez a könyv. "Háziállatokról" szól, akik egyenlők a farmon és fellázadnak a tulajdonos / gazda ellen. Vannak szószólók és vannak, akik mennek utánuk. Ismerős a mindennapi életből? Nekem nagyon is, talán ezért is szólított meg. Majd azt követhetjük végig, ahogy a fellázadó sertések (disznók) átveszik a hatalmat, az addig közös érdeket szolgáló szabályokat (önkényesen) megváltoztatják, és minden változtatásra születik egy "ésszerű" magyarázat. Na persze... Újra megjelenik az egyenlőtlenség, igazságtalanság, s a végén kiderül, hogy a disznók sem jobbak, mint korábban az emberek. 

Volt egy jó szándék, egy jó cél, amelyért összefogtak az állatok, de a hatalom és befolyás végül átvette az irányítást.

Azért is merek spoilerezni, hogy mi történik a könyvben, mert nem is az az igazán izgalmas, hogy mi lesz a vége, azt talán végig lehet sejteni. Sokkal inkább a folyamat és annak realitása, amely megragadott engem. 

A regényt Orwell a második világháború idején írta, és 1945. augusztus 17-én jelent meg. Valódi népszerűségre csak az 1950-es évek végén tett szert. 1954-ben rajzfilm, 1999-ben élőszereplős filmfeldolgozás készült belőle. (forrás: Wikipedia). A Wikipedia szerint az Állatfarm a sztálini Szovjetúnió allegóriája. Szerintem elég sok helyzetre illik ez a leírás a mai napig, s pont emiatt tetszett meg, hogy teljesen mai számomra a nyelvezete. Sokszor nehezen olvasok klasszikusokat, mert nem találom meg a kapcsolódást, viszont ezt ebben a könyvben egy percig sem kellett keresnem.

Jó szívvel ajánlom mindenkinek, s utána érdemes elolvasni Orwelltől az 1984-et is.

Hasonló tartalmakért kövess itt a www.lelkedrajta.blog.hu oldalon és a FB-n. Ha pedig segíthetlek valamiben, keress meg bizalommal.

Szólj hozzá

könyvajánló Állatfarm Geroge Orwell