2020. dec 29.

Lezárunk - Kinyitunk

írta: Villám Orsi
Lezárunk - Kinyitunk

Évtervező

evtervezo.jpgAz ünnepek közötti időszakot szeretem egy kis elmélyülésre használni, vagyis ekkor biztosan még egyszer végiggondolom, hogy mi történt velem az évben, hogyan alakultak a terveim, mit sikerült megvalósítanom, és mi maradt az új évre. Egy kicsit komolyabb dolog ez, mint hogy betartottam-e az újévi fogadalmam, hogy leadom a súlyom felét.. Nekem sokkal inkább egy számadás:

  • Mit akartam elérni a munkámban?
  • Hogyan terveztem a magánéletemet?
  • Mit gondoltam, hogy mindenképpen megvalósítok?
  • Hova akartam eljutni, elutazni?
  • Mennyire voltam képes az újratervezésre?

Általában az éves terveimet követem évközben is, mert jó érzés látni, hogy haladok előre, vagy felvenni a fonalat, ha valamit esetleg elfelejtettem. Viszont év végén jön el számomra a végső átgondolás. Évről évre a YearCompass füzetét használom ehhez, melyet ide kattintva le tudtok tölteni. A nyelvet, a méretet és azt is beállíthatjuk, hogy nyomtatni fogjuk vagy digitálisan kitölteni.

Volt olyan év, amikor nem mindent írtam bele ebbe a füzetbe. Bevallom, nem igazán vagyok grafomán, sokszor erőt kell vennem magamon egy-egy jó idézet kiírásához is, hogy el ne felejtsem, így általában kritikus pontokat szoktam feljegyezni: ami nagyon megmaradt vagy ami kimaradt és pótolni szeretném. Ha van kedved kitölteni, javaslom, hogy engedd meg magadnak, hogy ha akarsz, mindent írj le, ha akarsz, csak fő pontokat.

evtervezo2.pngAmikor végiggondoltam az évet, elkedzem megtervezni a jövőt. Ugyanezen pontok mentén. Apró kis céloktól a nagy álmok megvalósításáig. Például így került bele az előző évben ennek a blognak az elindítása vagy a vállalkozásom megalapítása. Jövő évre pedig így kerül bele, hogy konkrétan milyen felújításokat szeretnénk megvalósítani a házban. Vagyis munkának, családnak és egyéni dolgoknak egyaránt helye van itt. Mivel az olvasás jelenti számomra az esti kikapcsolódást, amellett, hogy van egy listám, mit szeretnék elolvasni, szoktam ebbe az évtervezőbe olvasási tervet is beletenni, hogy mit szeretnék a következő évben befejezni, végigolvasni. Ad egy plusz erőt, ha például egy bonyolultabb, nehezebb olvasmánnyal birkózom egy ideje. Ha leírtam, beterveztem, akkor inkább előveszem időről időre az adott könyvet.

Ha van rá lehetőségetek, mindenképpen ajánlom az évetek lezárását és az újévi terveket. A célok felállítása, ehhez lépések kialakítása támogatja, hogy elégedettebbek tudjunk lenni az életünkkel. Én részben ezért ülök neki minden évben. Másrészt pedig a tervezés engem szinte mindig boldoggá tesz.

Szólj hozzá

célok pszichológia évlezárás évtervezés