2022. jan 11.

Könyvajánló boldogság, öröm témában (szubjektív)

írta: Villám Orsi
Könyvajánló boldogság, öröm témában (szubjektív)

happy2.pngAz Érdi Könyvmolyok csoportjában ebben a hónapban a közös olvasmány: Csíkszentmihályi Mihály: Az öröm művészete. Ennek kapcsán minden nap indítanak egy beszélgetést, hogy aznap mi tette a tagokat boldoggá, mi okozott számukra örömet. Egyénként én nagyon szeretem a hálaadás eszközét: végiggondolom a napomat, s leírok magamnak minden nap legalább 3 olyan dolgot, ami boldoggá, elégedetté tett; pontosabban amiért hálás vagyok. Így közösségi szinten pedig még felemelőbb érzés olvasni, hogy kit mi tett boldoggá, elégedetté, kinek mi okozott örömöt. A napi hála mellett több olyan érdekes eszköz, könyv is van, ami még véleményem szerint hasznos lehet. Ezekből gyűjtöttem össze néhányat.

Csíkszentmihályi Mihály - Flow

Ha már az Érdi Könyvmolyok közös könyve Csíkszentmihályitól van, vele szeretném kezdeni a sort, az egyik legismertebb könyvével. A flow-élmény gyakorlatilag az, amikor teljesen elmerülünk abban, amit éppen csinálunk, amitől örömmel töltődünk fel, amiben teljesen feloldódunk. Csíkszentmihályi volt az, aki kutatásokkal is alátámasztotta a fogalmat, s ezzel hozzájárult a pozitív pszichológia megszületéséhez. Számomra ennek a könyvnek különös értéke, hogy a boldogságot több szempontból közelíti meg: testi, gondolati / szellemi, munka, egyedüllét és társas kapcsolatok szempontjából; továbbá igyekszik támpontokat adni ahhoz, hogyan adjunk értelmet az életünknek. Ennek része lehet a tervezés, hogy legyen élettervünk, így egy tervezőt ajánlok a következő pontban.

Évtervező - Year Compass

Többféle évtervezőről olvastam, nekem ez a típus vált be, emiatt emelem ezt ki. Szeretem benne, hogy magánéleti, otthoni, munkahelyi, stb. szempontok mentén segít átgondolni és lezárni az elmúlt évemet, majd ugyanígy megtervezni az előttem álló következő évet. Ez a tervező nem célozza meg a teljes élet megtervezését, rövidebb időre, 1 évre terveztet. Viszont a közeli jövőre vonatkozóan segít végiggondolni a célokat és ezek elérését. A múlt összefoglalása nekem legtöbbször az elégedettség és boldogság érzését adja, dacára annak, hogy nem kizárólag pozitív dolgok érnek. A tervezés pedig jóleső örömmel és izgalommal tölt el. Ide kattintva éred el a weboldalt, ahonnan díjmentesen letölthető a tervező.

Helen Russel - Boldogságatlasz

boldogsagatlasz.pngA 2021-es éves egyik legboldogabb olvasmánya volt ez nekem. Arról olvastam a könyvben, hogy a különböző nemzetek mitől boldogok, hogyan tudják elérni az elégedettséget, mit tesznek érte. Nem is maga a leírás volt annyira izgalmas, mint inkább kipróbálni hétről hétre egy-egy nemzet szokásait. Olasz módra édesen semmittenni (dolce far niente); dán módra egyensúlyba hozni a munkát a magánélettel és megélni a munkámban a boldogságot; vagy holland módra barátságosabb és nyitottabb igyekeztem lenni és még többet a természetben járni.

Erdőfürdőzés

Amikor lehetőségem van a természetben sétálni, azt vettem észre, hogy beszélgetéseink a férjemmel mindig tartalmasabbak, mélyebbek, én mindig jobban élvezem őket. És a csendet is, ami a sétáink másik felét jellemzi. Ebben a hidegben kevésbé mozdulunk ki, s hiányzik is. Erről jutott eszembe, hogy a HVG Pszichológia magazinban olvastam egyszer az erődfürőzésről, amely Japánból származik: erdőséta a stressz kezelésére, a nyugalom és belső harmónia megtalálására. Többféle könyv is született a témában, ezeket még eddig nem olvastam, de szívesen fogadok tippeket, melyikkel érdemes kezdenem.

Gretchen Rubin - Boldogságterv

Egy laza, derűs könyv arról, hogy az írónő hogyan igyekezett megtalálni a boldogságot. Ez a könyv az ő története, inspirációként érdemes lehet olvasni. Akár úgy is javaslom, hogy megnézzük, miről szól az adott hónap, ott csapjuk fel a könyvet, s abból találunk magunknak valami érdekeset: barátság? munka? könyvek? házasság/párkapcsolat?

Mindfulness, tudatos jelenlét

mindfulness.pngA mindfulness eléggé divatos mostanában. Ha szeretnénk tájékozódni abban, hogy mi az a tudatos jelenlét, mit lehet kezdeni a túlhajszoltsággal; ha pedig kezdünk vele valamit, hogyan lehetünk boldogabbak, akkor a témában három könyvet ajánlok:

  • Szondy Máté - Megélni a pillanatot
  • Ruby Wax - Mindfulness-kalauz
  • Michael Acton Smith - Belső csend

Utóbbi könyv egy egészen interaktív típus, nagyon színes és folyamatos cselekvésre buzdít. Az egyes fejezetek, témák egymástól függetlenül is megállják helyüket. Ha pedig szeretnénk, akkor az olvasás és írás mellett még egy applikációt is ajánlanak nekünk. Nekem ez utóbbi már nem igazán tetszett, viszont az egyes témákból (például alvás, utazás) merítettem ötleteket.

Szondy Máté könyvét tartom az egyik legérthetőbb, leginkább gyakorlati, tudományosan megalapozott írásnak a témában, amivel eddig találkoztam. Legfőképpen őt javaslom olvasásra. Írt ő boldogság témában is (A boldogság tudománya) - ez a könyve még olvasólistámon szerepel.

Aby Waxman - Új örömök kertje

Könnyed formában megírt regény, amely arról szól, hogy a gyász során hogyan tudjuk valamiben újra megtalálni az örömöt.

Harvard Business Review sorozat 2. - Boldogság

Számomra ez egy igazán izgalmas tanulmánygyűjtemény. Kutatások, szakmai összefoglalók, hogy az élet különböző területein hogyan határozzák meg az emberek a boldogságot. Például: Mi biztosít tartós elégedettséget? A boldogság hátulütője.

Olvasásra vár

book-library-with-open-textbook_1.jpgVár még olvasásra öröm, boldogság és pozitív pszichológia témában néhány könyv a polcomon. Némelyik tudományosabban megalapozott, mások nagyon könnyednek ígérkeznek. Ezeket csak felsorolom, ajánlót később készítek majd ezekből:

  • Gretchen Rubin - Jobban, mint valaha
  • Bagdy Emőke - Pszichofitness
  • Csíkszentmihályi Mihály és Isabella Selega Csikszentmihalyi (szerk.) Élni jó!

Hasonló tartalmakért kövess itt a www.lelkedrajta.blog.hu oldalon és a FB-n. Ha pedig segíthetlek saját utad megtalálásában, keress meg bizalommal.

Szólj hozzá

öröm boldogság könyvajánló elégedettség