2021. máj 24.

Munkafolyamatokból az igazi hivatás megtalálása felé

írta: Villám Orsi
Munkafolyamatokból az igazi hivatás megtalálása felé

Saját történetem, hogy miként lettem az, aki ma vagyok

Dolgozunk most egy klienssel, aki keresi, hogy mi az ő hivatása, merre váltson. És az ő története kapcsán eszembe jutott, hogyan is tértem vissza a pszichológiához, egyáltalán miért, mi is volt nekem ezzel a tervem. Egyetemistaként először hihetetlenül elhivatott voltam, láttam magam a kliensekkel és bizsergető érzés volt. Aztán amikor egészségpszichológián tanultunk a függőségekről, depresszióról, mániáról, stb, éreztem, hogy minden probléma úrrá lesz rajtam és most azt mondom, minden valószínűség szerint féltem és berezeltem akkor. A szervezetpszichológia viszont hihetetlenül letisztult és logikus nekem, abban annyira jól éreztem magam az elejétől fogva, elragadott a benne lévő fejlődési szemlélet. Mikor azonban várandós lettem, megint éreztem a kliensekkel való munka bizsergető hívogatását. Korábban coachingban dolgoztam sokat egyéniben, így tudtam is, hogy valószínűleg megvannak az adottságaim, amit a pszichológus szakma megkíván - felvételinél csak sikerült az az alkalmassági vizsga :) És ebből aztán az lett, hogy cseppnyi itthoni noszogatás és bátorítás után végre átgondoltam, mit is szeretnék, miben vagyok jó, és rájöttem, hogy nem egyféle dolgot szeretnék pszichológián belül: így adódott, hogy egyénekkel és cégekkel is dolgozom, pszichológusként, trénerként és coachként is. Ez nekem kerek és színes, kreatív és logikus egyszerre, úgyhogy állíthatom, én kivirágoztam.

dream_job.png

Nézzük csak, mi van mindez mögött. Milyen tudatos munkát igényelt, amikor ki akartam találni, mivel szeretnék foglalkozni tartósan, s milyen munkában is vagyunk benne a klienssel.

1. Képességek és adottságok

Az egyik lépés a képességek és adottságok feltérképezése. Ilyen kérdéseket tettem fel magamnak:

  • Mi az, amit szeretek csinálni?
  • Mi az, amiben jó vagyok? Mik az erősségeim?
  • Mi az, amiben kevésbé vagyok ügyes? Ebből mi fejleszthető?
  • Mitől repes a szívem? Mi az, amiért igazán megéri felkelni?

Tipp: Ötletelésnél egy szuper technika, amikor  kiválasztjuk a fenti kérdések valamelyikét, majd 10 percig ott ülünk a lap felett és arra írunk fel minden ötletet, ami csak eszünkbe jut. Ez brainstorming, egyszerűen nincs rossz ötlet. Mindenből lehet valami jó és izgalmas. Ha nem jön új ötlet, fizikailag akkor is ott maradunk a feladatnál. Utána 10 percig csináljunk valami teljesen mást, például tegyünk rendet az egyik könyvespolcon. Majd újabb 10 perc kemény munka és ötletelés következik. Az így kapott információkkal dolgozunk aztán tovább.

Egy ilyen ötletelés során írtam le, hogy szeretek sztorikat mesélni. Nem igazán tudtam, ezzel a szupererővel most mégis mit kezdhetnék pszichológusként, ahol pont az a lényeg, hogy a velem szemben ülő történetét figyelem, nem pedig a saját mozim pörög. Aztán kerekedett a dolog, hogy egy ilyen blogban viszont annyi lehetőség rejlik, és trénerként a storytelling módszere milyen hatásos, így aztán a végén összeértek a tevékenyésgek, amiket szeretek.

2. Álmok és vágyak

dreams2.pngEgy másik lépés annak feltérképezése, hogy mik az álmaink. Én például szeretek azzal a kérdéssel dolgozni, hogy mit látok, milyen a lehető legjobb jövőbeli énem?

  • Hogyan telik egy hétköznapom?
  • Hol élek és kikkel?
  • Kikkel dolgozom?
  • Milyen eszközök vannak a közelemben?
  • Mit érzek ebben a pillanatban?
  • Milyen akadályokat léptem meg, hogy ide elérjek?

Amikor először leültem gondolkodni, annyit láttam csak, hogy a magam ura vagyok, nem egy cégnél dolgozom. Először kizárólag trénerként gondoltam magamra. Láttam, ahogy állok egy csoport előtt, izgalmas feladatok vannak, nevetünk egy megoldáson. Ez nagyon tetszett, de volt egy hiányérzetem. Mégpedig a folytonosság érzete, amikor hétről hétre látom valakinek az egyéni fejlődését, ahogy megküzd például a saját démonjaival, ahogy felismerései születnek, ahogy erőt és magabiztosságot gyűjt. Az álmaimba ekkor tért vissza az egyéni terápia, s kezdtem el magam látni egy kisebb szobában, ahol nincsenek korlátok, van viszont bizalom, érzelmek és megoldások.

Folytatás következik

Egy következő cikkben folytatom, milyen munka állt még előttem. Ha van kedved, csináld végig a fenti két lépést. Bő 1 hét múlva pedig az alábbi témákkal folytatom: 

  • Inspirálódás másoktól, mások véleménye rólunk
  • Minek is kell megfelelnie egy álom munkának? Mik a szempontok?

Addig is hasonló tartalmakért kövess itt a www.lelkedrajta.blog.hu oldalon és a FB-n. Ha pedig segíthetlek saját utad megtalálásában, keress meg bizalommal.

Szólj hozzá

álmok vágyak pszichológia hivatás erősségek