2021. jún 01.

Amikor a tapasztalat ostobává tesz

írta: Villám Orsi
Amikor a tapasztalat ostobává tesz

Asszociációs torzítás

A férjem mostanában a házban több helyen villanyt szerel. Kialakít új kapcsolókat, beköt több fázist, meg mindenféle olyan dolgot, amihez ő ért, én pedig a végterméket értem csak: pl. nem vágja le az áramot, amikor 4 főzőlapot egyszerre használok. Namármost, ez a művelet azzal jár, hogy lekapcsolja a házban az áramot, hogy az senkit se vágjon meg - teljesen érthető. Éppen a gép előtt ültem, készítettem egy postot, s hallom a kattanást, hogy lekapcsolta az áramot. Természetesen, ha nincs áram a házban, internetem sincsen. Végigfutott a fejemen, hogy elszáll az egész postom, mert az olyan. Így aztán egy nem túl nőies és barátságos morgás és mondat hagyta el a számot, a kedves férjemnek szegezve. Rám nézett, s jelezte, hogy csekkoljam csak le a gépemet, mert biza' nem az egész házban, csak egy részén nyomta le az áramot, van netem, én csak ne aggódjak. És amúgy is szól, ha mindenhol lekapcsolja az áramot (ez való igaz).

Asszociációs torzítás

dog.pngÉs ez az eset egy gondolkodási hibának, az asszociációs torzításnak az ékes példája, így megragadom az alkalmat, hogy erről írjak.

Gyakorlatilag arról van szó, hogy amikor van egy tapasztalatunk, akkor az agyunk ezt elraktározza és a tapasztalatokat egy másik hétköznapi helyzetben is képes felhasználni. Például mikor valamilyen ételtől rosszul leszünk, akkor azt a későbbiekben kerüljük - kialakul a tapasztalati tudás. De téves tudás is kialakulhat, ahogy arról Pavlov is beszámolt kísérleteiben. Pavlov kutyák nyálelválasztását vizsgálta. A kísérletben a kutyeledel érkezése előtt megszólalt a csengő. A későbbiekben már csak a hang is elég volt ahhoz, hogy a kutyák nyálelválasztása meginduljon, holott a két dolognak a gyakorlatban semmi köze nem volt egymáshoz.

Ez történt nálam is. A kattanás, amit hallottam, beindíotta bennem a feszültséget, hogy nincsen internet (tudom, first world problem), akkor oda, amivel dolgoztam addig. Holott erről szó sem volt.

Mit teszek a rossz szokás ellen?

stop.pngMit tehettem volna ez ellen az asszociációs hiba ellen?

  • Utólag elnézést kértem a morgásért, ez a minimum.
  • Emellett meg kell próbálni szétválasztani az ingereket, s egy helyzet tapasztalatát nem átvinni másra.
  • Vagy pedig kioltani a nem megfelelő választ. Gyakorlatilag egy "rossz szokásról" kell ilyenkor leszokni.

Mikor kliensekkel dolgozom együtt, sokszor felmerül a kérdés, hogy hogyan ne kiabáljanak például a gyerkőccel, miként oldják a bennük lévő feszültséget. Az egyik technika, amivel dolgozunk, hogy az automatikus első reakciót, a kiabálást próbáljuk megállítani (utána mögé is nézünk a dolgoknak, hogy miért történik). Nekem ebben péládul egy stop tábla segít, azt szoktam elképzelni, felvillan. Most elkésett a táblám, de egy hasonló helyzetben később már biztosan időben érkezik.

Hasonló tartalmakért kövess itt a www.lelkedrajta.blog.hu oldalon és a FB-n. Ha pedig segíthetlek saját utad megtalálásában, keress meg bizalommal.

Szólj hozzá

pszichológia pavlov asszociciós torzítás